פעילות כלכלית שקוף

הפעילות הכלכלית של התנועה

שומרים על הכסף של הציבור

המחלקה הכלכלית שלנו שומרת על הכסף של הציבור, על משאבי הטבע שלו ועל הנכסים שלו – ומהווה "כלב שמירה" על ההתנהלות הכספית של המדינה. אנחנו פועלים כל הזמן ובכל מקום שצריך בשביל לחשוף מקרים בהם מתבזבזים כספי ציבור ודואגים גם שהכסף יוחזר. אנחנו עוקבים אחר ניהול הכסף הציבורי כדי לוודא שהוא נעשה תוך שמירה על כללי המנהל התקין והשקיפות. אנחנו חושפים את קשרי ההון והשלטון ופועלים לפרקם, כדי שאחת ולתמיד האינטרס המכריע יהיה האינטרס של הציבור.

דוגמאות להישגים ופעילויות בתחום הכלכלי בחודשים האחרונים:

אחרי עשר שנים של מאבק: סוף סוף במשרד המשפטים דורשים שקיפות באגודות העות'מאניות – ההסתדרות, קופות החולים ועוד

לאחר שנים שאנחנו נאבקים על כך, במשרד המשפטים סוף סוף החליטו לקבל את ההערות שלנו ומשרד המשפטים הפיץ טיוטת תקנות שיחילו על האגודות העות'מניות חובת דיווח ודרישה לשקיפות מלאה. מדובר באותן אגודות כמו ההסתדרות, קופות חולים, הסתדרות המורים ועוד כמה מהגופים המרכזיים והעשירים במשק שחלקם אף מקבלים תמיכה כספית מהמדינה – ובאופן אבסורדי עדיין פועלים תחת החוק העות'מאני המיושן; ההישג החשוב הזה מתאפשר בזכות הישג קודם במאבק שהושג בשנה האחרונה – כשדרישתנו התקבלה והפיקוח על אותן האגודות עבר למשרד המשפטים. עכשיו אנחנו רואים שההעברה הזו נושאת פירות וסוף סוף הפתח הרחב שהשאיר החוק העות'מאני, פתח שמזמין שחיתות  – מתחיל להיסתם.

 

הישג חשוב במאבק ביוקר המחיה: עברה הרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים

אחרי עבודה מאומצת מול חברי הכנסת, התעקשויות, דיונים, שכנועים – הושלמה ההצבעה על הרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים, כשהיא כוללת כמעט את כל התיקונים וההערות שלנו שנלחמנו שיהיו שם לטובת האינטרס הציבורי. מול קבוצת לוביסטים חזקים הצלחנו להביא לרפורמה שמיטיבה עם הציבור. הרפורמה סוף כל סוף תביא ליותר אכיפה של הרשות נגד המונופולים, תניב יותר קנסות מנהליים, תאפשר מרחב פעולה רחב יותר מול הקבוצות הריכוזיות של הטייקונים, ועוד כלים שיאפשרו להיאבק סוף סוף בצורה רצינית ביוקר המחיה. לחוק הזה גם סוף סוף יש שיניים: קנסות של עד 100 מיליון ₪ למי שיפר את החוק, החמרת עונש המאסר על הסדר כובל (קרטל) לחמש שנים ועוד ועוד.

 

בזכות העתירה שלנו: סוף סוף יבדקו את החשש לניגוד עניינים של הבכיר בביטוח הלאומי, בפרשה שהציבור הפסיד בה מאות מיליונים

בשנת 2017 פורסם דוח מבקר המדינה ובו הצטיירה תמונה עגומה לפיה הביטוח הלאומי לא מיצה את הפוטנציאל הכספי בתביעות מחברות הביטוח, מה שהביא להפסדים של מאות מיליונים לקופה הציבורית. בין השאר הוזכר בדו"ח הסכם שערכו בביטוח לאומי עם חברת ״אליהו ביטוח״, ונקבע שיועמ"ש הביטוח הלאומי, עו"ד רוזנצווייג,  הכיר אישית את בעל השליטה באליהו ביטוח, פעל שלא לפי כללי המינהל התקין ובמצב של חשש לניגוד עניינים. לפי המבקר מדובר בעבירת משמעת אם לא יותר מזה. הסכום שבביטוח לאומי ויתרו עליו רק בהסכם מול אליהו ביטוח, עפ"י הערכת משרד המבקר, מגיע ל-35 מיליון ₪; המבקר העביר ליועץ המשפטי לממשלה את החומרים כדי שיבדוק  אם בוצעו עבירות פליליות ומשמעתיות, ולמרות שלפי החוק ליועמ"ש היו שישה חודשים להחליט בעניין – זמן רב אחרי שהם נגמרו עוד כלום לא התקדם. אם כל זה לא מספיק, בשלב מסוים היועמ"ש החליט שרוזנצווייג לא יוכל להמשיך לעסוק בנושא ועליו להעביר את הטיפול בתביעות מהסוג הזה למישהו אחר. למרות זאת, הגיע אלינו מידע לפיו יש חשש, לכאורה, שרוזנצווייג ממשיך לעסוק בזה בעקיפין; כל המחדל הזה מתחילתו ועד סופו דורש טיפול הרבה יותר רציני – ולכן עתרנו לבג"צ גם נגד היועמ"ש וגם נגד הביטוח הלאומי בדרישה שסוף סוף יפעלו לחקור עד הסוף את הפרשה הזו ולטפל בה. בזכות העתירה היועמ"ש הודיע שתיפתח בדיקה משמעתית בעניין.

פרשת הדולפינריום: אחרי שנים של מאבק, הציבור יקבל חזרה 41 מיליון ₪ – מדובר בפרשה שאנחנו נאבקים בה כבר שנים ארוכות. מתחם הדולפינריום, שנמצא על חוף הים ויועד לשימושי פנאי ובידור, נמסר על ידי בעלי המתחם לעיריית תל-אביב תמורת מגרש אחר. הבעיה הייתה, ששווי המגרש ששייך לציבור וניתן ליזמים תמורת הדולפינריום – היה גדול בהרבה מהשווי של מתחם הדולפינריום עצמו. כלומר נערכה פה עסקה מאוד לא כדאית על חשבון הציבור. אנחנו נאבקנו משפטית בעסקה הזו במשך שנים, ובסופו של דבר עתרנו לבג"ץ. בעקבות הפניות שלנו לבג"ץ, הסוגיה נבחנה, סוף סוף, בדיון מקצועי – שבמסגרתו הוחלט ש-41 מיליון ₪ יוחזרו לקופה הציבורית. אנחנו כמובן מברכים על כך – אולם חייבים להזכיר גם שהכי טוב היה אם הפרשה הזו בכלל לא הייתה מגיעה לעולם

דוגמאות נוספות:

ועדת פישמן, שהוקמה אחרי שהטייקון פישמן רצה לבצע תספורת חוב של מיליארדים (תספורת שהמאבק הציבורי הצליח למנוע), דנה בנושא התנהלות הבנקים מול הטייקונים והגופים הגדולים והחזקים במשק, כי נראה שפעם אחר פעם הבנקים מגלים גמישות יתר, בניגוד לכל היגיון כלכלי, כשזה מגיע לאותם גופים גדולים חזקים – מה שמסכן את הכסף של הציבור. נציגי התנועה נפגשו עם חברי הוועדה וגם הגישו להם מחקרים, חומר מקצועי רב ומסמכים מפורטים שבהם הצעות קונקרטיות איך לשפר את המצב. כשהוועדה הגישה את מסקנותיה, ראינו לשמחתנו שרוב המלצות התנועה התקבלו. בין השאר הוועדה אימצה את ההמלצות הבאות שלנו: הארכת תקופת הצינון לרגולטורים, קידום מהיר ויעיל של הרפורמה להגברת התחרותיות בבנקים, הקמת מחלקת חקירות בפיקוח על הבנקים, הקמת ועדה שתוכל לדון גם בנושאים שנמצאים תחת חיסיון בנקאי, הגברת השקיפות בהחלטות של הפיקוח על הבנקים, הגברת השימוש בסנקציות שבנק ישראל מוסמך להפעיל נגד הבנקים.

את המחיר על כך שחברת החשמל היא מונופול משלמים כל אזרחי ישראל מכיסם – בחשבון החשמל. לאחרונה עברה רפורמה בנוגע לנושא הזה – שאמנם התנגדנו לחלקים רבים בה כיוון שהם לא נתנו מענה כולל ורציני לבעיה – אולם בכל זאת המאבק הממושך שלנו, הציבורי  והמשפטי, הצליח להביא למספר הישגים חשובים במסגרת הרפורמה: הפקעת המונופול על מוני חשמל מידי חברת החשמל; הפקעת המונופול על תפעול סוג מסוים של רשתות מחברת החשמל, רישיון לאגירת חשמל יוכל להינתן לא רק לחברת החשמל, סיכול הניסיון של חברת החשמל להכניס מחטף שיאפשר לה להמשיך להפעיל תחנות פחמיות. בנוסף, בוטל פסק דין שנתן כוח שחורג מכל פרופורציה לוועד העובדים של חברת החשמל.

בנוסף לפעילות הציבורית והמשפטית ולפעילות מול מקבלי ההחלטות, התנועה מבצעת גם מחקרי עומק על נושאים כלכליים, לטובת הציבור בכללו וכן על-מנת לשפר את ההחלטות המתקבלות. בחלק מהתחומים מדובר בנושאים שלא נחקרו מספיק, ושביצוע המחקר יכול להביא לשיפור משמעותי במצב. לדוגמא, התנועה ערכה מחקר ראשון מסוגו בנושא התאגידים העירוניים – אותן חברות שנמצאות בשליטת הרשויות המקומיות. למרות שפועלים במדינה למעלה מ-600 תאגידים כאלה ושמיליארדים מכספי הציבור עוברים דרכם, מצב ההסדרה שלהם לא ברור. התנועה ערכה מחקר עומק במשך למעלה משנה בנוגע לפעילות התאגידים והכללים שחלים עליהם, מחקר שהניב הצעות קונקרטיות לשינוי ונשלח לגורמים הרלוונטיים; דוגמא נוספת למחקר שהתנועה ערכה נוגע לשיפור הרגולציה במדינה. המחקר הגיב בין השאר לדו"ח ה-OECD בנושא. החלטת ממשלה שהתקבלה בנוגע לנושא הזה הביאה לידי ביטוי מספר המלצות שעלו ממחקר התנועה.

פעילויות ונושאים נוספים שעסקנו בהם בתקופה האחרונה:

◆ קידמנו את נושא השקיפות בחברות הממשלתיות. 
◆ בזכות הפעילות שלנו נחשף סוף סוף חומר הנוגע להפרות של חברת כי"ל במסגרת הזיכיון שלה על ים המלח. 
◆ נמשכים הדיונים בעתירה שלנו שלא לאשר את עסקת הקרקעות עליהן ישב מתחם הדולפינריום – במסגרתה יגזרו טייקונים קופון עצום על חשבון הציבור.
◆ דרשנו לפקח בזמן אמת על הלוואות הענק שניתנו למונופול "דלק-נובל אנרג'י" לפיתוח מאגר הגז "לוויתן" – לפני שיהפוך לתספורת חוב נוספת. 
◆ השתתפנו בדיונים בכנסת על הרפורמה בבנקאות. 
◆ פיקוח על כספים קואליציוניים. 
◆ עקבנו אחר הפעילות והכשלים במוסד לביטוח לאומי. 
◆ אכיפת תנאי רישיון חברת "סלקום" ובאישור מהלך להפרדה מבנית בחברת בזק. 
◆ טיפול בליקויים בהסדרי הפנסיה של מערכת הביטחון. 
◆ פעילות לשלילת הפטור הניתן למשרד הבריאות בהתקשרויות עם חברת שראל בניגוד לכל היגיון כלכלי. 
◆ התנגדות לפגיעה בעצמאות רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון ובהכפפתה לאישור ועדת הכספים.

עבריינים מורשעים – לא בכנסת ובממשלה!

שוב ושוב מתפוצצות פרשות שחיתות. שוב ושוב אנחנו רואים שמושחתים, עבריינים מורשעים, אנשים שללא בושה גנבו מהכיס של הציבור – מתכננים את שובם לחיים הציבוריים, לשלטון – ולניהול החיים והכסף של כולנו.

די להסתה נגד מערכת המשפט!

אנחנו בשיאה של מערכת הבחירות ונראה שהטרנד החדש הוא ההסתה של המתמודדים על הקול שלנו כנגד ביהמ”ש ומערכת המשפט בישראל.

דורשים ועדת חקירה בפרשת הצוללות!

אלפי סימני שאלה מרחפים באוויר, שינויי גרסאות, טענות מתנגשות, נתונים חדשים ומרעישים – הגיע הזמן לשים לזה סוף. לא נותרה אף ברירה מלבד הקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות!

מושחתים נמאסתם! הצטרפו אלינו למאבק בשחיתות!

הצטרפו אלינו למאבק בשחיתות! לא ייתכן שנבחרי ציבור שהורשעו בפלילים יחזרו לכהן בתפקיד ציבורי