הפעילות המשפטית

במהלך שנות הפעילות שלנו הגשנו מאות עתירות לבג"ץ – ולמעשה הפכנו לאחד העותרים הציבוריים הגדולים והחשובים בישראל. הפעילות המשפטית והעתירות הרבות הביאו פעמים רבות לשינוי של ממש – להרחקת אנשים שמעלו באמון הציבור, לקביעת תקדימים חשובים שמסייעים למאבק בשחיתות, לביטולן של נורמות פסולות, לחיסכון בכספים ציבוריים ועוד.

דוגמאות לעתירות מהתקופה האחרונה:

הגשנו עתירה לבג"צ: דורשים פתיחת הליך ביזיון בית המשפט נגד ראש הממשלה – העתירה נוגעת לבקשותיו של ראש הממשלה מוועדת ההיתרים למימון הוצאותיו המשפטיות ע"י תורמים. ראש הממשלה מסרב שוב ושוב להעביר לוועדה את המידע שהיא מבקשת (ולכן ברור שאין לקבל את בקשתו. גם בג"צ כבר נדרש לנושא וקבע שעליו להעביר לוועדה את המידע הפיננסי הרלוונטי. סירוב לקיים את פסיקת בג"צ דורש, עפ"י העתירה שהגשנו, פתיחת הליך ביזיון בית המשפט. קשה שלא לחשוש שיש לראש הממשלה סיבה טובה להסתיר את החומרים האלה, ולמרבה הצער נראה שצריך להבהיר לראש הממשלה שקביעות של בית המשפט – צריך לקיים.

.

עתרנו לבג"צ – מדוע היועמ"ש מסתיר מידע מהציבור? דורשים לפרסם את חוות דעת פרקליט המדינה בתיקי 1000 ו-2000

לפני מספר חודשים פרסם היועמ"ש את כתב החשדות נגד ראש הממשלה נתניהו, על בסיסו החליט להעמידו לדין בכפוף לשימוע, בתיקי 1000, 2000 ו-4000. יחד עם כתב החשדות, פרסם היועמ"ש את החלטתו המנומקת, ובה ציין שבתיקים 1000 ו-2000 היו חילוקי דעות בינו לבין פרקליט המדינה וגורמים נוספים בפרקליטות בשאלה על אילו עבירות יש להעמיד את ראש הממשלה לדין (בכפוף לשימוע): לעמדתם של מספר בכירים, בראשם פרקליט המדינה שי ניצן ופרקליטת מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), עו"ד ליאת בן-ארי שווקי, יש להעמיד לדין את רה"מ בגין עבירות שוחד בתיקים אלה. בניגוד לעמדתם החליט היועמ"ש על עבירה פחותה בהרבה – מרמה והפרת אמונים. למרות שהיועמ"ש ציין בהחלטה שלו את חילוקי הדעות האלה, הוא בחר לא לפרסם את הנימוקים של פרקליט המדינה ושל הגורמים האחרים. עפ"י העתירה שהגשנו, קיימת הלכה משפטית ברורה שמחייבת אותו לעשות את זה, ויותר מזה – זו פגיעה קשה בציבור להסתיר ממנו מידע קריטי שכזה לקראת הבחירות.

אחרי שעתרנו לבג"ץ: מפכ"ל המשטרה לא יהיה עוד "בובה על חוט"

אחרי שעתרנו לבג"ץ ודרשנו מהממשלה להסביר לנו למה בדיוק הם החליטו לסיים את כהונת המפכ"ל היוצא, רב ניצב רוני אלשיך, אחרי 3 שנים בלבד, במיוחד בעיתוי כזה בעייתי – התקיים דיון בבית המשפט ובו דיברנו על התופעה הרחבה: על פי החוק הנוכחי, משך כהונת המפכ"ל היא 3 שנים, אך הוא יכול לקבל הארכה לשנה נוספת רביעית – "במצב חירום".  אבל אין קריטריונים ואין נוהל שמבהירים מהו "מצב חירום" כזה, והנושא הופך להיות כלי בידם של הפוליטיקאים. למפכ"ל חייבת להיות הגדרה ברורה למשך כהונתו בתפקיד – מראש. מפכ"ל לא צריך להיות על תנאי, משך הכהונה שלו לא צריך להיות תלוי במצבי הרוח של הממשלה או כל נבחר ציבור – אחרת, המפכ"ל  עלול להפוך "בובה על חוט" של אלה שמכריעים על גורלו. השופטים הבהירו  בפסק הדין שחייבת להיות תשובה ברורה לעניין הזה בהקדם האפשרי – עוד לפני בחירת המפכ"ל החדש בממשלה הבאה.

דוגמאות נוספות:

דו"ח מבקר המדינה מצא ליקויים חמורים במערך הכשרות במשרד לשירותי דת וגילה כי פעילות הפיקוח נעשתה שלא לפי כללי המנהל התקין, מה שהביא לנטל כלכלי על הציבור. כך למשל נמצאו מקרים של קרבה משפחתית אסורה בכ-20 מועצות דתיות בין בעלי תפקידים במועצה ובין משגיחים הפועלים בתחומה – וזו רק דוגמא אחת. אחרי שפורסם דו"ח המבקר נשאלת השאלה – מה עושים במשרד לשירותי דת כדי לתקן את הליקויים האלה? האם הוקם צוות לתיקון הליקויים? איפה הדו"ח שלו שאמור להתפרסם עפ"י חוק? איפה הפרוטוקולים וההחלטות הנוגעים לצוות תיקון הליקויים? את כל אלה דרשנו לקבל בבקשה רשמית על-פי חוק חופש המידע ואחרי שלא קיבלנו, נאלצנו לפנות לבית המשפט בעתירה.

 הגשנו עתירה בדרישה לחשוף את ההתנהלות של משרד התרבות מול חברת ההפקות של אירועי יום העצמאות האחרון – אחרי פרסומים בתקשורת שהעלו חשש למכרז שהתנהל בצורה לא חוקית ולא שוויונית. כך למשל, הלוגו של האירועים נבחר בתחרות פתוחה לקהל הרחב, אבל בצירוף מקרים מפתיע במיוחד הזוכה בתחרות הייתה לא אחרת מאשר חברת ההפקות שזכתה גם להרים את האירוע המרכזי בהר הרצל. משרד התרבות מתעלם שוב ושוב מכל הפניות בנושא ולא חושף את המידע – מה שאילץ אותנו להגיש את העתירה.

אחרי שעתירה קודמת שלנו הביאה להתפטרותם של פעילי מפלגת "כולנו" שמונו ליושבי ראש ועדות תכנון ובנייה מרחביות, אנחנו דורשים לבחון מינוי נוסף: המינוי ליו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובניה מעלה הגליל. אנחנו דורשים לדעת: האם התבצע מכרז? האם ישנה זיקה של המועמד לשר האוצר כחלון? אחרי שמשרד האוצר לא העביר לנו את המידע הזה, הגשנו עתירה בדרישה לקבלו.

פעילויות נוספות:

◆ בנוסף לעתירות החדשות שהוגשו, נמשכו הדיונים גם בעתירות נוספות שהגשנו עוד לפני כן. לדוגמא: העתירות נגד עסקאות קרקע במבשרת ציון ובמתחם הדולפינריום, העתירה בדרישה לחשוף את דו"ח שמגר בנוגע לשבויים ונעדרים ועוד.

◆ הוגשו בקשות ועתירות רבות עפ"י חוק חופש המידע על-מנת לחשוף מידע שהרשויות לא תמיד מעוניינות לחשוף אותו.

◆ נשלחה כמות עצומה של פניות ומכתבים לרשויות בנושאים רבים ומגוונים, למשל בדרישה שלא לקבל את בקשתו של אהוד אולמרט למחיקת הקלון.

◆ התקיימו הליכים משפטיים רבים הנוגעים לתחום המוניציפלי

◆ התקיימו הליכים משפטיים רבים הנוגעים לתחום הכלכלי

עבריינים מורשעים – לא בכנסת ובממשלה!

הגיע הזמן להרחיק את העבריינים המורשעים מהכנסת! שוב ושוב מתפוצצות פרשות שחיתות. שוב ושוב אנחנו רואים שמושחתים, עבריינים מורשעים, אנשים שללא בושה גנבו מהכיס של הציבור – מתכננים את שובם לחיים הציבוריים, לשלטון – ולניהול החיים והכסף של כולנו.

מושחתים נמאסתם! הצטרפו אלינו למאבק בשחיתות!

הצטרפו אלינו למאבק בשחיתות! לא ייתכן שנבחרי ציבור שהורשעו בפלילים יחזרו לכהן בתפקיד ציבורי

די להסתה נגד מערכת המשפט!

אנחנו בשיאה של מערכת הבחירות ונראה שהטרנד החדש הוא ההסתה של המתמודדים על הקול שלנו כנגד ביהמ”ש ומערכת המשפט בישראל.

דורשים ועדת חקירה בפרשת הצוללות!

אלפי סימני שאלה מרחפים באוויר, שינויי גרסאות, טענות מתנגשות, נתונים חדשים ומרעישים – הגיע הזמן לשים לזה סוף. לא נותרה אף ברירה מלבד הקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות!