הפעילות המשפטית

במהלך שנות הפעילות שלנו הגשנו מאות עתירות לבג"ץ – ולמעשה הפכנו לאחד העותרים הציבוריים הגדולים והחשובים בישראל. הפעילות המשפטית והעתירות הרבות הביאו פעמים רבות לשינוי של ממש – להרחקת אנשים שמעלו באמון הציבור, לקביעת תקדימים חשובים שמסייעים למאבק בשחיתות, לביטולן של נורמות פסולות, לחיסכון בכספים ציבוריים ועוד.

דוגמאות לעתירות מהתקופה האחרונה:

בחירות 2019: עתירות ופעילויות נגד תעמולת בחירות אסורה וספאם בחירות

במערכות הבחירות של 2019 ראינו לא רק שפה מכוערת ומסרים רדודים – אלא גם כמה מקרים שנראה שיש בהם עבירות של ממש על חוקי התעמולה והבחירות. במהלך מערכות הבחירות של השנה הגשנו למעלה מעשר עתירות לוועדת הבחירות בנוגע לעניינים כאלה. עתירה אחת, למשל, הייתה נגד מפלגת "הימין החדש" על השימוש האסור במותם של 7 חיילי צה"ל באסון סג'עייה בצוק איתן – בעקבות העתירה שלנו הסרטון הורד; גם נגד מפלגת הליכוד עתרנו על שימוש בחיילי ומתקני צה"ל – והסרטונים הורדו; עתירה נוספת הייתה נגד מפלגת "העבודה" על השימוש האסור בדמותו של לוחם גולני, בני מסס ז"ל, גיבור הקרב בחרמון – ובעקבות העתירה שלנו במפלגה הסירו את הסרטון; עוד עתירה הייתה נגד מפלגת "ש"ס" שיצאה ב"מבצע" לפיו מצביעי המפלגה יקבלו אות בספר תורה מהודר שיוכנס לכותל המערבי – מה שנראה כמו שוחד בחירות לכאורה. ניצחנו בעתירה הזו והקמפיין נפסק; עוד עתירה נגד ש"ס הייתה על שימוש בכספי ציבור לצרכי תעמולה – גם בעתירה זו ניצחנו; עתירה נוספת הייתה נגד השימוש בילדים שנעשה בקמפיין של יהדות התורה – בזכות העתירה הסרטונים הוסרו; עתירה נוספת הייתה נגד יו-טיוב – לאחר שהאתר לא הוריד סרטוני תעמולה לא מזוהים (בניגוד לחוק – שמחייב הזדהות בתעמולה). בזכות העתירה נמחקו הסרטונים; בנוסף הגשנו עתירה נגד ההסכם בין מפלגות הליכוד וזהות – שיש חשש שהוא עלול להוות שוחד בחירות; בנוגע ליוזמה להציב מצלמות בקלפיות –פנינו לוועדת הבחירות, ובעקבות הפנייה שלנו נקבעו כללים ברורים לעניין: השימוש במצלמות חייב להיעשות באופן שוויוני (ולא רק במגזר זה או אחר), וחייב להיעשות ע"י גורם מוסמך כמו המשטרה או ועדת הבחירות – ולא ע"י פעילי מפלגות; עתירה נוספת שהגשנו לוועדת הבחירות נגעה למסרוני הספאם הלא מזוהים שנשלחים לציבור הרחב במסגרת תעמולת הבחירות – ובהמשך לכך הוציאה ועדת הבחירות צו שאוסר על שליחת הודעות לא מזוהות מטעם המפלגות והמועמדים. עם תחילת כהונת הכנסת בכוונתנו לנסח תיקונים לחוקי הבחירות והתעמולה הקיימים. החוקים הללו לא עודכנו מזה זמן רב, הם נכתבו לפני עידן האינטרנט והרשתות החברתיות – ויש מי שמנצל זאת.

אחרי שעתרנו לבג"ץ: מפכ"ל המשטרה לא יהיה עוד "בובה על חוט"

אחרי שעתרנו לבג"ץ ודרשנו מהממשלה להסביר לנו למה בדיוק הם החליטו לסיים את כהונת המפכ"ל היוצא, רב ניצב רוני אלשיך, אחרי 3 שנים בלבד, במיוחד בעיתוי כזה בעייתי – התקיים דיון בבית המשפט ובו דיברנו על התופעה הרחבה: על פי החוק הנוכחי, משך כהונת המפכ"ל היא 3 שנים, אך הוא יכול לקבל הארכה לשנה נוספת רביעית – "במצב חירום".  אבל אין קריטריונים ואין נוהל שמבהירים מהו "מצב חירום" כזה, והנושא הופך להיות כלי בידם של הפוליטיקאים. למפכ"ל חייבת להיות הגדרה ברורה למשך כהונתו בתפקיד – מראש. מפכ"ל לא צריך להיות על תנאי, משך הכהונה שלו לא צריך להיות תלוי במצבי הרוח של הממשלה או כל נבחר ציבור – אחרת, המפכ"ל  עלול להפוך "בובה על חוט" של אלה שמכריעים על גורלו. השופטים הבהירו  בפסק הדין שחייבת להיות תשובה ברורה לעניין הזה בהקדם האפשרי – עוד לפני בחירת המפכ"ל החדש בממשלה הבאה.

בעקבות העתירה שלנו: התקדמות במאבק בריבוי תיקי הממשלה שבידי נתניהו

ראש הממשלה נוטה לקחת לעצמו עוד ועוד תיקים של משרדי ממשלה נוספים. בשיא, הגיע נתניהו לחמישה תיקים – מלבד היותו ראש הממשלה, הוא כיהן גם כשר הביטחון, שר החוץ, שר הבריאות ומ"מ שר העלייה והקליטה. בזכות העתירה שלנו, ראש הממשלה נאלץ להפסיק ולהחזיק במספר גדול של משרדי ממשלה במקביל ולמנות שרים למשרדים אלה. כתוצאה מהעתירה זוכים משרדים אלו, סוף סוף, בשר במשרה מלאה.

בעקבות העתירה שלנו הושהה מינוי מנכ"ל משרד המשפטים שניסה לבצע השר הזמני אוחנה

 מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, שכיהנה 23 שנים במשרד, ולמעלה מ-5 שנים כמנכ"לית המשרד, במינוי מקצועי, תחת שתי שרות שונות (ציפי לבני ואיילת שקד), פוטרה ע"י שר המשפטים החדש והזמני אמיר אוחנה, זאת למרות שהוא שר זמני בממשלת מעבר, ושר זמני לא אמור לעשות להוביל מדיניות לטווח הארוך – תפקידו הוא אך ורק לשמור על הקיים עד שימונה שר קבוע. בנוסף, מי שהשר אוחנה יעד לתפקיד – הוא מועמד אלמוני, חיצוני, לא משירות המדינה, שנראה שחסר את הניסיון הרלוונטי, ובנוסף לכל – יש לו קשרים עם השר אוחנה. קשה שלא לחשוש שהמינוי נעשה מתוך שיקולים זרים. בשל כך עתרנו לבג"צ – על השר אוחנה להקפיד על תפקידו כשר זמני בלבד בממשלת מעבר, וכן אסור לו להכניס שיקולים שאינם ענייניים למינוי. בעקבות העתירה שלנו ניתן צו שמשהה את המינוי של המנכ"ל החדש.

דוגמאות נוספות:

הסיפור שהתחיל בשנת 1992 הסתיים סוף סוף, ובניצחון אדיר לציבור. חברת "קאש אנד קרי" הולכת לשלם עשרות מיליוני שקלים שהיא חייבת לרשות מקרקעי ישראל, ובנוסף תחזיר 9 דונם וזכויות בנייה על 100,000 מ"ר; בתחילת שנות התשעים קיבלה קבוצת סמי שמעון 33 דונם באזור התעשייה נתניה, בפטור ממכרז, כדי להקים על הקרקע מרכז שיווק סיטואני למזון ולסייע בהורדת יוקר המחייה. בפועל, הקימה חברת קאש אנד קרי את Y סנטר, מתחם בילוי שהוא ממש לו מרכז סיטונאי, וזאת בניגוד לחוזה שנחתם עם המדינה. לפני ארבע שנים, כשגילינו על המו"מ שניהלה חברת קאש אנד קרי עם רשות מקרקעי ישראל על הפרת ההסכם, דרשנו לקבל מהם את החומרים הנוגעים להתקשרויות עם החברה, ולדעת מהם הצעדים שננקטו על ידי הרשות ברגע שנודע על ההפרה. אלא שהחברה עתרה לבית המשפט כדי שלא ימסרנו לנו את המידע. לנו היה ברור שמדובר במידע ששייך לציבור – מידע על שטח קרקע עצום שנמסר מהמדינה בלי מכרז והחוזה בעניינו הופר. ביולי 2016 פסק בית המשפט שאכן המידע צריך להחשף, וב2017, כשנחשפו המסמכים סוף סוף, גילינו שרשות מקרקעי ישראל ידעה במשך 9 שנים על המחדל ועל הפרת החוזה, ולא עשתה כמעט דבר כדי לטפל. בעקבות כך, עתרנו לבית המשפט בתקווה שתיפסק גרירת הרגליים. לאחרונה, אחרי כמה שנים טובות, עשרות מכתבים ושתי עתירות, קיבלנו את הבשורה – ומה שנגזל מהציבור סוף סוף יוחזר לידיו.

לאחרונה פורסם שמבקר המדינה מסרב לפרסם מספר דו"חות ביקורת – שהוכנו בתקופת מבקר המדינה הקודם, ושהכנתם כבר הושלמה (או קרוב לכך). על-פי הפרסומים אנגלמן דוחה את פרסום הדו"חות במספר חודשים (והאמת – קשה שלא לחשוש שגם אז הוא ימצא סיבה לא לפרסמם). בהמשך פורסם שאנגלמן מסרב לפרסם גם דו"ח ביקורת מיוחד, עליו חתם מבקר המדינה הקודם, שכולל על פי הפרסומים ממצאים חמורים מאד על התערבות פוליטית בעצמאות גופי הרגולציה בתקשורת, ובהם מועצת הכבלים והלווין והרשות השנייה. אנחנו הגשנו עתירה לבג"צ בדרישה שאנגלמן יפרסם את כל הדו"חות. ההחלטה של אנגלמן מפרה מדיניות ארוכת שנים לפיה אין לדחות פרסום דו"חות מבקר, בוודאי שלא משיקולים פוליטיים כמו קיומן של בחירות. בנוסף, עפ"י החוק הסמכות בנוגע לדו"חות שהמבקר הקודם כבר חתם עליהם נמצאת אצל המבקר הקודם – ואין בסמכותו של המבקר הנוכחי למנוע הגשת ופרסום דו"ח שכזה.

למרות שנציב שירות המדינה הוא אחד התפקידים הבכירים ביותר במדינה, הייתה כוונה למנות אליו מנהלת אגף קטן מאוד במשרד הפנים, ולהפוך את מי שמנהלת כמה עשרות עובדים – למי שאחראית על 75 אלף עובדי המגזר הציבורי. אם זה לא מספיק, הייתה גם ביקורת חריפה של מבקר המדינה על התנהלותה של ברכה בתפקידה באגף שלה, ונראה שהיא גם לא טרחה להגיע לוועדות הכנסת אליהן היא נדרשה להגיע במסגרת תפקידה. אחרי כל זה למנות אותה לנציבות שירות המדינה – זה צעד שאין בו היגיון. בנוסף, לא ניתן להתעלם מהעובדה שראש הממשלה נתניהו דחף למינוי הזה, למרות קרבתן של בתה ואחותה של ברכה לראש הממשלה – מאחר והן עובדות בלשכתו. אנחנו הגענו לוועדה המיוחדת שהוקמה לצורך המינוי והשמענו את חוות דעתנו הנחרצת נגד הכוונה למנות את הגב' ברכה, ובנוסף פתחנו במחאה ציבורית נרחבת. בנוסף הגשנו עתירת חופש מידע כנגד משרד ראש הממשלה כדי לקבל מידע הנוגע לאישור המינוי של ברכה. בעקבות ההתערבות שלנו נמנע המינוי התמוה.

פעילויות נוספות:

◆ התקיימו הליכים משפטיים רבים הנוגעים לתחום המוניציפלי

◆ התקיימו הליכים משפטיים רבים הנוגעים לתחום הכלכלי

עבריינים מורשעים – לא בכנסת ובממשלה!

שוב ושוב מתפוצצות פרשות שחיתות. שוב ושוב אנחנו רואים שמושחתים, עבריינים מורשעים, אנשים שללא בושה גנבו מהכיס של הציבור – מתכננים את שובם לחיים הציבוריים, לשלטון – ולניהול החיים והכסף של כולנו.

די להסתה נגד מערכת המשפט!

אנחנו בשיאה של מערכת הבחירות ונראה שהטרנד החדש הוא ההסתה של המתמודדים על הקול שלנו כנגד ביהמ”ש ומערכת המשפט בישראל.

דורשים ועדת חקירה בפרשת הצוללות!

אלפי סימני שאלה מרחפים באוויר, שינויי גרסאות, טענות מתנגשות, נתונים חדשים ומרעישים – הגיע הזמן לשים לזה סוף. לא נותרה אף ברירה מלבד הקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות!

מושחתים נמאסתם! הצטרפו אלינו למאבק בשחיתות!

הצטרפו אלינו למאבק בשחיתות! לא ייתכן שנבחרי ציבור שהורשעו בפלילים יחזרו לכהן בתפקיד ציבורי