התנועה לאיכות השלטון הגישה היום (ב') עתירה לבג"ץ נגד פרקליט המדינה שי ניצן והיועמ"ש אביחי מנדלבליט, בדרישה שיסבירו מדוע אינם מקבלים החלטה בתיק החקירה נגד השר אריה דרעי. "לא מדובר בשר 'רגיל' ובפגיעה 'רגילה' באמון הציבור. מדובר באדם שכבר נתפס והורשע בעבירות חמורות. לא ניתן להתעלם מזהות הנחקר, עבריין מורשע שפגע אנושות באמון הציבור ושב לתפקידו באותו המשרד"
בינואר 2016 מונה השר אריה דרעי, שפרש מתפקידו כשר הכלכלה מספר חודשים קודם לכן, לשר הפנים בממשלה. כבר לאחר מינויו של השר דרעי לתפקיד שר הכלכלה הגישה התנועה עתירה נגד חזרתו של דרעי לתפקיד שר. בג"ץ אמנם דחה את העתירה, אך התייחס לקשיים הרבים שבמינויו של אדם שהורשע בנטילת שוחד לתפקיד שר בממשלה. אף לאחר מינויו של דרעי לתפקיד שר הפנים הגישה התנועה עתירה נוספת לבג"ץ, בה טענה כי לנוכח היותו של דרעי עבריין מורשע שביצע עבירות חמורות בעודו מכהן כשר במשרד הפנים, אין זה סביר כי יחזור לכהן כשר באותו המשרד. והנה, עוד תוך כדי ניהול ההליכים המשפטיים, פורסמו במרס 2016 ידיעות בתקשורת לפיהן הורה היועמ"ש לפתוח בבדיקה מקדימה בטרם חקירה נגד דרעי ולאחר מכן בחודש אפריל, הורה היועמ"ש על מעבר לחקירה פלילית.
מאז, ובמשך יותר משנתיים וחצי, נחקר השר דרעי מספר פעמים, בחשד לביצוע עבירות של הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים, גניבה בידי מורשה, רישום כוזב ועבירות מס. ב-30.01 התפרסמו ידיעות לפיהן ההכרעה בתיקו של השר דרעי צפויה להתקבל רק לאחר הבחירות, כפי שהבהיר משרד המשפטים באותו היום.
העובדה כי לא התקבלה החלטה בעניינו של השר דרעי פוגעת במעמד רשויות השלטון ונבחרי הציבור, וכל יום שעובר בלי שמתקבלת החלטה בעניינים אלו מוסיפה על הפגיעה באמון הציבור בנבחרי הציבור, בזכות הציבור לדעת ובזכותו הדמוקרטית לבחור. כהונת שר שמעליו מרחפת עננה של חשדות פליליים, כשבעניינו מצאה המשטרה שקיימת תשתית ראייתית הדורשת העמדתו לדין, אף שאיננה אסורה בחוק, הרי שגוררת עמה פגיעה קשה באמון הציבור ברשויות השלטון. והנה במקרה הנ"ל, אין מדובר בשר "רגיל" ובפגיעה "רגילה" באמון הציבור. מדובר באדם שכבר נתפס והורשע בעבירות החמורות ביותר אותן יכול נבחר הציבור לבצע. בית המשפט לא יכול להתעלם גם מזהות הנחקר, עבריין מורשע אשר פגע אנושות באמון הציבור ושב לתפקידו באותו המשרד.
אם יוחלט לאחר הבחירות על הגשת כתב אישום כנגד השר דרעי, בשעה שהוא מכהן כשר, עלול הדבר להוביל להשעייתו מתפקידו. כך יווצר מצב בו הציבור עשוי לממש את זכותו לבחור מבלי לדעת כי ייתכן שהשר דרעי כלל לא יוכל לכהן כשר בממשלה עתידית. על אף חשיבותה הציבורית של ההחלטה על העמדתו לדין או סגירת תיק החקירה בעניינו של השר דרעי, אנו עדים לתופעה של גרירת רגליים מצד גורמי אכיפת החוק, שפוגעת באופן חמור באמון הציבור ברשויות השלטון ובנבחרי הציבור.