תיק 3000 – "פרשת הצוללות"

צוללות
פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ

תיק 3000. ״פרשת הצוללות״. כולנו כבר שמענו על זה, אבל האם באמת נחשפנו לתמונה המלאה? הגיע הזמן שנרד לעומקה של פרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר שהתגלתה אי פעם בישראל. הגיע הזמן להקים ועדת חקירה ממלכתית, שתשים סוף לכל סימני השאלה שנותרו פתוחים – ותברר מי הפקיר את ביטחון המדינה תמורת בצע כסף.

רקע לפרשה

בראשית 2017 פורסם כי מתנהלת חקירה בה מעורבים בה בכירים במערכת הביטחון הישראלית. על פי הפרסומים, החשד הוא שאותם בכירים היו אחראיים על הטיית מכרזים של רכישת צוללות וכלי שיט נוספים מחברת "תיסנקרופ" הגרמנית, בין השנים 2017-2009. לאחר החקירה, המשטרה המליצה להעמיד לדין שישה מהמעורבים בגין שוחד, מרמה והלבנת הון.

המעורבים בפרשה

לפי הפרסומים, בחקירה נחשף שבשנת 2009, מיקי גנור, איש עסקים ובכיר בחיל הים לשעבר, הסתייע בהשפעתם של שני בכירים נוספים – מפקד חיל הים דאז, האלוף במיל' אליעזר מרום, והמשנה לראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, תת-אלוף במיל' אבריאל בר יוסף – כדי להגיע לעמדה של נציג חברת תינסקרופ בישראל, תוך שהוא מבטיח לשניים טובות הנאה עתידיות, ובהמשך, עפ"י אותם הפרסומים עלה בחקירה, שהוא נעזר בשני הבכירים ובדמויות נוספות כדי לקדם את הסיכויים של תינסקרופ בעסקאות בהיקפים כספיים עצומים, כשהוא עצמו היה אמור לקבל מכך עשרות מיליוני שקלים.

בעקבות גילוי מצבורי הגז מול חופי ישראל והאיום העולה מצד עזה וחמאס, נדרשו ספינות שיגנו על אסדות הגז. ע״פ הפרסומים בחקירה עלה שמכאן גנור החל לפעול למען כך שישראל תרכוש צוללות דווקא מתיסנקרופ, תוך ניסיונות לשיבוש מהלכים אחרים שיימנעו רכישות מסוג זה מחברות אחרות, למשל חברת יונדאי בדרום קוריאה. ע״פ הפרסומים מהחקירה עלה שגנור ביקש את התערבותו של עו"ד דוד שמרון (עורך-דינו ומקורבו של ראש הממשלה) על-מנת להביא לביטול העסקה עם יונדאי.

עוד פורסם שע״פ החשד, השניים פעלו לקידום רכישת ספינות מהתאגיד הגרמני, על אף שלא ייצר אותן בעבר. לבסוף טיסנקרופ אכן זכה במכרז וקיבל עליו את משימת ייצור הספינות, בעזרת סבסוד של 30% מהעסקה מצד גרמניה. ע״פ הפרסומים שמרון נחשד שקיבל בתמורה לפעילותו "שכר הצלחה", בסכום המצטבר לכ-270 אלף ש"ח.

ע״פ הפרסומים, בפרשה ישנם מעורבים נוספים שקיימים נגדם חשדות רבים ומגוונים – תיווך בעסקאות הבעייתיות הנ"ל, סיוע בטשטוש הקשרים, הסכמי יעוץ פיקטיביים ועוד.

התפוצצות הפרשה והחקירה

בנובמבר 2016, העיתונאי רביב דרוקר חשף טפח קטן מפרשת הצוללות. תחילה הודיע היועץ המשפטי שאין בפרשה חשד לפלילים. בשלב זה התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה שכן תיפתח חקירה פלילית בפרשה, ובפברואר 2017 אכן נפתחה חקירה כזו.

ביולי 2017 גנור חתם בחקירתו על הסכם עד מדינה והחל לספק מידע אודות הפרשה. בין היתר סיפר, ע״פ הפרסומים, כי הוא ושותפיו "תכננו רכישה של עוד שלוש צוללות, שעלותן כ-1.8 מיליארד דולר, במחיר של 2.2 מיליארד" שבסוף לא יצאה אל הפועל, וכן פירט את השיטה שעמדה מאחורי הפרשה וציין כמה קל, לדבריו, לשחד עובדי ציבור במדינת ישראל. מלבד העדויות שלו, גנור סיפק לחוקרים, ע״פ הפרסומים, גם שלוש ראיות זהב – הקלטות של החשודים שמהן עולה שחוזי הייעוץ שלו איתם הם פיקטיביים – ושזו הייתה למעשה דרכו של גנור להעביר להם כספים.

ההתפתחויות נוספות: פרשת מכירת הצוללות למצרים ומניות ראש הממשלה

במרץ 2019 התפוצץ בתקשורת צד נוסף של פרשת הצוללות: מכירת הצוללות מצרים. פורסם כי בעדותו של אלוף (מיל׳) עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני לשעבר במשרד הביטחון, בנוגע לפרשת הצוללות, עלה נושא מכירת הצוללות למצרים מספר שנים קודם לכן. לפי הפרסום, לאחר שגלעד העלה תהיות בעניין החלטת הגרמנים למכור צוללות מתקדמות למצרים, פנה אל סגן קנצלרית גרמניה, מר כריסטוף אויסגן, שעדכן אותו כי רה"מ נתניהו אישר לגרמניה למכור צוללות. בעבר הכחיש נתניהו טענות מסוג זה וטען כי גרמניה לא הייתה צריכה, ולא קיבלה, אישור מישראל כדי למכור צוללות למצרים. אולם ע״פ הפרסומים, בשל יחסיהן המיוחדים של המדינות גרמניה כן ביקשה אישור כזה ולפי עדותו של גלעד האישור ניתן לגרמניה ע"י ראש הממשלה עצמו. עוד עלה בפרסומים כי האישור ניתן מאחורי גבם וללא ידיעתם של בכירי מערכת הביטחון, לרבות הרמטכ"ל ושר הביטחון.

במקביל חלה התפתחות נוספת בחשיפת פרטי הפרשה. בתשובת הוועדה למתן היתרים, לבקשתו של רה"מ נתניהו לקבל מימון להוצאותיו המשפטיות משני בעלי הון, ביניהם בן דודו מר נתן מיליקובסקי, נטען כי נתניהו החזיק בשנת 2009 במניות של חברה לייצור פלדה יחד עם בן דודו, חברה שאחת מלקוחותיה העיקריים היא "תיסנקרופ", אותה חברה גרמנית שמכרה את הצוללות למצרים, ושממנה נעשה רכש ביטחוני בהובלת נתניהו, בניגוד לעמדת הגורמים המקצועיים במערכת הביטחון ובצה״ל.

הגשנו עתירה לבג״ץ

ביוני 2020 התנועה לאיכות השלטון הגישה עתירה לבג״ץ בדרישה לחקירה מלאה בפרשת הצוללות. זאת, לאחר שמחלקת התחקירים של התנועה ערכה חקירה פנימית במשך קרוב לשנתיים ואספה חומר ראייתי חדשֹ, לאחר שאספה למעלה מחמישים תצהירים מפורטים של בכירים במערכת הביטחון והממשל בעבר ובהווה, ולאחר שקישרה את האינטרסים הכלכליים של נתניהו שהוא ניסה להסתיר, יחד עם ההחלטות התמוהות שלו לרכש ביטחוני מ״תיסנקרופ״ בניגוד לעמדת מערכת הביטחון.

התנועה מבקשת בעתירה מהשופטים להורות על:

  1. פתיחה בחקירה פלילית חוזרת של פרשת הצוללות, לאור המידע החדש התגלה
  2. פתיחה בחקירה פלילית של פרשת מניות הפלדה של נתניהו והעמלות של מקורביו
  3. הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחקור עד תום את הפרשה החמורה הזו

לאחר שבית המשפט הורה למדינה להגיש תשובות לטענות שהעלתה התנועה בעתירה, בינואר 2021 נערך בבית המשפט העליון הדיון הראשון בפרשה. בית המשפט צפוי בקרוב לקבל החלטה לגבי השלב הבא; אם יוחלט על הוצאת צווים על תנאי וייקבע דיון נוסף בעתירה, אז הנטל יעבור לכתפי היועץ המשפטי לממשלה, שיצטרך לשכנע ולהסביר מדוע לא פתח בחקירה פלילית למרות חומרת החשדות שעמדו לנגד עיניו.

ועדת חקירה ממלכתית עכשיו!

נראה שיש גורמים רבים שחוששים מוועדת חקירה ממלכתית שתחשוף את כל האמת בפרשה, ומנסים למנוע את הקמתה. אבל ברור שרק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לספק לציבור תשובות לשאלות כבדות משקל שנותרו ללא מענה, הנוגעות להתערבותם של שיקולי בצע כסף זרים תוך השחתה בוטה וקשה של מערכת הביטחון ושל האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. רק ועדת חקירה ממלכתית תוכל לחקור עד תום את הפרשה שכונתה על ידי רבים, ״פרשת השחיתות החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל״.

>>> צפו בסדרת הסרטונים – ״השחיתות בצוללותהסיפור המלא״ >>>

>>> קראו את כל תצהירי ראשי מערכת הביטחון >>>

>>> קראו את העתירה שהגשנו לבג״ץ >>>

>>> חתמו על העצומה – דורשים ועדת חקירה ממלכתית עכשיו! >>>

דורשים לחקור את השחיתות בצוללות!

איך יכול להיות שאותו אדם שאמון על המדינה, לא דואג לביטחון של המדינה? הגיע הזמן לחשוף את הקשר של רה״מ לשעבר נתניהו לפרשה, שבאופן תמוה ביותר הוכרז כבר בשלב מוקדם מאוד של החקירה שהוא “לא חשוד” – למרות שאחר כך נחשפנו לפרטים רבים שמשנים את התמונה. אנחנו דורשים משופטי בג״ץ: אל תתנו לפרשת שחיתות חמורה כזו להיעלם בלי חקירה מקיפה וכוללת. חתמו עכשיו על העצומה!

דורשים שרים נקיי כפיים עכשיו!

למה לרופאים, עורכי דין, עובדים סוציאליים, שופטים, פסיכולוגים ואפילו לחברי כנסת יש קובץ של כללי אתיקה מחייבים – אבל לראש הממשלה, לשרים ולסגני שרים אין? הגיע הזמן שהממשלה הנוכחי תחיל על עצמה ועל הממשלות העתידיות כללי אתיקה ותשיב את אמון הציבור בנבחריו!

תכנית ״זמן איכות״ – אירועי התנועה

מוזמנים/ות לקחת חלק פרויקט מפגשי תוכן והעשרה מטעם התנועה לאיכות השלטון: הרצאות, סיורים, מפגשים ואירועים מיוחדים נוספים.

הצעת חוק – נאשמים מחוץ לפוליטיקה!

מגיע לנו נבחרי ציבור ישרים ונקיי כפיים, שלא סרחו, מעדו או פשעו. החל משרים וסגני שרים ועד לנשיא ולראש הממשלה – על כולם מוטלת החובה לייצג את הציבור ללא אות קלון ומבלי שכתב אישום מכתים את עברם. הצטרפו אלינו לדרישה מחברי הכנסת – קדמו את הצעת החוק שתמנע מאלה עם עבר פלילי לייצג את הציבור.

קטלוג פעילויות חינוכיות לשנת 2021/22

אנשי ונשות חינוך? זה הזמן להזמין הרצאה מטעם התנועה לאיכות השלטון לקראת שנת הלימודים הקרובה! אנו מציעים מגוון הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך לאקטיביזם ולערכי הדמוקרטיה. זו דרכנו להוביל שינוי חברתי משמעותי ורחב על ידי יצירת דור של צעירים שיהפכו בבוא העת לאזרחים משפיעים ומובילי דעה.

הצטרפו כחברי וחברות התנועה לאיכות השלטון

בואו להיות חלק משינוי חברתי, להשפיע על החברה ולהתנדב בתנועה, עזרו לנו להגיש עתירות לבג״ץ ולהגן על חושפי השחיתות, סייעו לנו להישאר עצמאיים ובלתי-תלויים. להם יש את הטייקונים? לנו יש את הגב שלכם ושלכן!

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ לעדכוני איכות השלטון

בואו לקבל עדכונים חשובים בזמן אמת ולפני כולם...

עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

Made by: Minuf Digital

גלילה לראש העמוד