פרשת רות דוד

רות דוד בלוג
פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ

זוכרים את פרשת עו״ד רונאל פישר? את המקרה של רפי רותם ופרשת רשות המיסים? פרשת שוקי משעול? החשדות נגד בכירי קופת חולים מאוחדת? ומה עם תיק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון לשעבר?

כל הפרשות המפוקפקות האלה הן חלק מאותה פרשה חמורה שבראשה עומדת פרקליטת מחוז ת״א בשנים 2010-2002 – עו״ד רות דוד.

התפוצצות הפרשה

נחזור קצת אחורה: בשנת 2015 התפוצצה הפרשהמי שהייתה פרקליטת מחוז ת״א הואשמה בפרשות שחיתות חמורות ובמעורבות בפרשיות מהעולם התחתון. בין השאר, עלו חדשות שהתערבה באופן פסול בהליכים פליליים, שהטתה תיקים, שלא איפשרה מיצוי הליכים בפרשות שלפי הממצאים בשטח היו אמורות להגיע לבית המשפט, שהדליפה מידע פנימי, שטייחה תלונות של חוקרים ברשות המיסים, ועוד ועוד

עלה גם חשד שכמה מהדברים נעשו בשל יחסיה עם מקורבים למיניהם כמו עו"ד רונאל פישר – שייצג תיקים שהתנהלו בפרקליטות המחוז עליה הייתה אחראית, ושהיא קיבלה ממנו מתנות יוקרתיות: שעון יוקרה בשווי עשרות אלפי שקלים, תיק של חברת לואי ויטון, ועוד מתנות יקרות ביותר.

נדמה שמערכת הקשרים של דוד עם מקורבים למיניהם שיחד איתם הועמדה לדין, השפיעה עוד בעת כהונתה על החלטותיהויש סיכוי שהובילה להטיות תיקים, להחלטות מוטות ולסגירת תיקים שלא כדין.

תחת ניהולה של דוד התקבלו בפרקליטות המחוז עוד ועוד החלטות תמוהות ומסתוריות, במיוחד בתיקים הקשורים לאותם המקורבים. אלו רק חלק מסימני השאלה הקשים שעלו:

  • למה לקח 6 שנים להגיש כתב אישום נגד יצחק רוכברגר, ראש עיריית רמת השרון לשעבר?
  • על סמך מה החליטה הפרקליטות לסגור דיל חלומות עם האחים דדוש בעסקת הסמים מהגדולות שידעה ישראל?
  • כיצד הפך שוקי משעול מאדם שהתלונן על שחיתות ברשות המיסים לאדם נרדף?
  • האם נחקרו כמו שצריך תלונות חוזרות ונשנות של חוקרים ברשות המיסים?
  • מדוע נסגרה החקירה נגד יואל לביא, ראש עיריית רמלה לשעבר, בניגוד להמלצות המשטרה להעמידו לדין?
  • מדוע נסגרה החקירה נגד יוסי וסרמן, מזכ״ל הסתדרות המורים לשעבר, שנחשד בהטיית מכרזים לטובת מקורבים?

אלה רק חלק מההחלטות התמוהות שהתקבלו בזמן שדוד כיהנה כפרקליטת המחוז ומסימני השאלה הקשים שעלו.

לאן נעלמה פרשת רות דוד?

במקום שהמערכת תטפל בנגעי השחיתות שדבקו בה ותמצה את החקירות עם רות דוד, נראה שהמערכת הוסיפה לנהוג ברות דוד בכפפות של משי.

בחודש מרץ 2016 היועץ המשפטי לממשלה בחר באופן תמוה לגנוז את תיק החקירה העיקרי – זה שעוסק במה שקרה בעת שירותה בפרקליטות (בתיק המשני, על מה שקרה לאחר שירותה בפרקליטות, הוגש כתב אישום). ההחלטה לגנוז את התיק העיקרי היא תמוהה ביותר, בין השאר כיוון שהיועץ המשפטי בעצמו קבע שהיא קיבלה מתנות בזמן כהונתה כפרקליטה! היועץ הסתפק בלכנות את התנהלותה של דוד "בעייתית".

קשה שלא לחשוש שההחלטה הזו פשוט לא מתיישבת עם המצב בשטח – ולדעתנו כל הסיפור, מתחילתו ועד סופו, דורש בדיקה חיצונית.

אנחנו לא היחידים ששמו לב לסימני השאלה שפשוט זועקים מהסיפור הזה אחד אחרי השני.

בנובמבר 2017 קבע דו"ח של נציב הביקורת על התביעה, השופט בדימוס דוד רוזן, שבתיקים שנפתחו בתקופת דוד בעקבות לא פחות מ-15 תלונות שונות של חוקרים ברשות המיסים – הנסיבות לגניזת התיקים הן "תמוהות". רוזן גם הוסיף: "מסיבות עלומות, כדי לא לומר מוזרות ותמוהות, יחד עם התיק נעלם אף התיעוד שהוביל להחלטה לביעור התיק".

ביולי 2018 חודשה החקירה על טיוח התלונות ברשות המיסים, ובדצמבר 2018 פורסם שדוד נקראה גם לחקירה נוספת במח"ש – נראה שמתחילה התעוררות. אבל קשה שלא לחשוש שהעניין ימוסמס שוב – ומעבר לזה, כל-כך הרבה סימני שאלה בכל-כך הרבה תיקים עדיין נשארו – ולא ברור אם מישהו מתכוון בכלל לברר אותם. לכן אנחנו עומדים על דרישתנו לוועדת בדיקה חיצונית ועצמאית שתעשה סדר בהכל.

מי מפחד מוועדת בדיקה?

בגלל החשש שההחלטה על סגירת התיק העיקרי נגד רות דוד נבעה משיקולים זרים ולא ענייניים – אנחנו קוראים להקים ועדת בדיקה מיוחדת, חיצונית ובלתי-תלויה, שתבדוק את כל הפרשה עד הסוף.

כבר ב-2015 פנינו לשרת המשפטים דאז איילת שקד ודרשנו להקים ועדת בדיקה חיצונית ועצמאית. אבל לצערנו, שקד מרחה אותנו עד שהודיעה על החלטתה שלא להקים ועדת בדיקה. אנחנו לא ויתרנו, ופנינו גם לשרי המשפטים הבאים אחריה: אמיר אוחנה, אבי ניסנקורן, לבני גנץ ולאחרונה גם לגדעון סער. אבל משום מה, אף אחד לא הרים את הכפפה.

כולם פחדו לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה, והעדיפו לתת לפרשה להיקבר.

ההחלטה שלא לחקור עד תום את פרשת רות דוד ולהפיק את הלקחים הנדרשים פוגעת אנושות באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. רק הליך בדיקה כנה ועמוק יוכל להתחיל לרפא את השבר הגדול שיצרה הפרשה

אחרי שאלפי אזרחים הצטרפו למאבק הציבורי שלנו בדרישה שתוקם ועדה מיוחדת, חיצונית ועצמאית, שתבדוק את כל הפרשה עד הסוף – פנינו לאחרונה לשר המשפטים החדש גדעון סער וקראנו לו לתקן את העוול המתמשך ולהקים ועדת בדיקה ממשלתית שתשים סוף לסימני השאלה בפרשת רות דוד.

דורשים לחקור את השחיתות בצוללות!

איך יכול להיות שאותו אדם שאמון על המדינה, לא דואג לביטחון של המדינה? הגיע הזמן לחשוף את הקשר של רה״מ לשעבר נתניהו לפרשה, שבאופן תמוה ביותר הוכרז כבר בשלב מוקדם מאוד של החקירה שהוא “לא חשוד” – למרות שאחר כך נחשפנו לפרטים רבים שמשנים את התמונה. אנחנו דורשים משופטי בג״ץ: אל תתנו לפרשת שחיתות חמורה כזו להיעלם בלי חקירה מקיפה וכוללת. חתמו עכשיו על העצומה!

דורשים שרים נקיי כפיים עכשיו!

למה לרופאים, עורכי דין, עובדים סוציאליים, שופטים, פסיכולוגים ואפילו לחברי כנסת יש קובץ של כללי אתיקה מחייבים – אבל לראש הממשלה, לשרים ולסגני שרים אין? הגיע הזמן שהממשלה הנוכחי תחיל על עצמה ועל הממשלות העתידיות כללי אתיקה ותשיב את אמון הציבור בנבחריו!

תכנית ״זמן איכות״ – אירועי התנועה

מוזמנים/ות לקחת חלק פרויקט מפגשי תוכן והעשרה מטעם התנועה לאיכות השלטון: הרצאות, סיורים, מפגשים ואירועים מיוחדים נוספים.

הצעת חוק – נאשמים מחוץ לפוליטיקה!

מגיע לנו נבחרי ציבור ישרים ונקיי כפיים, שלא סרחו, מעדו או פשעו. החל משרים וסגני שרים ועד לנשיא ולראש הממשלה – על כולם מוטלת החובה לייצג את הציבור ללא אות קלון ומבלי שכתב אישום מכתים את עברם. הצטרפו אלינו לדרישה מחברי הכנסת – קדמו את הצעת החוק שתמנע מאלה עם עבר פלילי לייצג את הציבור.

קטלוג פעילויות חינוכיות לשנת 2021/22

אנשי ונשות חינוך? זה הזמן להזמין הרצאה מטעם התנועה לאיכות השלטון לקראת שנת הלימודים הקרובה! אנו מציעים מגוון הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך לאקטיביזם ולערכי הדמוקרטיה. זו דרכנו להוביל שינוי חברתי משמעותי ורחב על ידי יצירת דור של צעירים שיהפכו בבוא העת לאזרחים משפיעים ומובילי דעה.

הצטרפו כחברי וחברות התנועה לאיכות השלטון

בואו להיות חלק משינוי חברתי, להשפיע על החברה ולהתנדב בתנועה, עזרו לנו להגיש עתירות לבג״ץ ולהגן על חושפי השחיתות, סייעו לנו להישאר עצמאיים ובלתי-תלויים. להם יש את הטייקונים? לנו יש את הגב שלכם ושלכן!

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ לעדכוני איכות השלטון

בואו לקבל עדכונים חשובים בזמן אמת ולפני כולם...

עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

Made by: Minuf Digital

גלילה לראש העמוד