אז למה עולים מחירי החשמל?

חשמל
פייסבוק
טוויטר
וואטסאפ

לאחרונה התבשרו אזרחי ישראל על עלייה במחירי החשמל. הפרסומים הראשוניים דיברו על עלייה של 6.5-8.1% במחירים – עלייה חדה ביותר. בהמשך יצאו פרסומים שמעריכים שבסופו של דבר ייתכן שהעלייה תהיה קטנה יותר – אך עדיין ברור לחלוטין שהיא תהיה משמעותית ותכביד על הכיסים של כל אזרח ואזרחית בישראל.

עליית המחירים הזו לא מפתיעה בכלל – וגם אין מה להתפלא אם יגיעו עליות נוספות. ישנם שלושה גורמים שאנחנו נאבקים בהם כבר תקופה ארוכה וקשורים ישירות לעליית מחיר החשמל:

  • המונופול של חברת החשמל
  • הכוח חסר הפרופורציה של ועד העובדים בחברת החשמל
  • מתווה הגז

המונופול של חברת החשמל וכוחו של ועד העובדים

במהלך שנת 2018 עברה רפורמה בשוק החשמל בעידוד מסיבי של שר האוצר משה כחלון. בניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי הרפורמה לא פתחה את השוק לתחרות, לא אפשרה כניסה אמיתית ורצינית של ספק נוסף בשוק – כניסה שהייתה מביאה לירידת מחירים. במקום זאת הרפורמה מאפשרת למונופול של חברת החשמל להמשיך להתקיים. הרפורמה מאפשרת לחברת החשמל להתרחב ולהקים תחנות כוח נספות (על חשבון המתחרה העתידי שיכול היה לקום) ובכך לקבע את כוחה כמונופול בשוק החשמל.

במהלך כל התקופה שבה ניסו להעביר את הרפורמה בצורה שתקדם את התחרות ולא תחנוק אותה, ועד העובדים עקב מקרוב. היה ברור שאי-אפשר להעביר רפורמה שלא תרצה את ועד העובדים, שנמצאים עם "היד על השאלטר". כדי שהעובדים יסכימו לקידום הרפורמה הוכנסו אליה מענקים לעובדים, חבילות פרישה, פיצויים על אבדן המונופול (שלא באמת אבד) וניפוח מרשים של הפנסיה לעשרות שנים. על-פי הערכות, מתוך עלויות הרפורמה שהן כ-7 מיליארד ₪, כ-6 מיליארד יוענקו כעלויות פרישה והגדלת הקצבה הפנסיונית לעובדים. כל זה כשגם ככה מדובר במשתכרים מהגבוהים במשק. לפי נתוני חברת החשמל עצמה, המחויבות שלה לעובדיה הצטברה לסכום המדהים של 28,469,000,000 ש"ח, יותר מ-3,000,000 ש"ח לעובד בממוצע.

הרפורמה עלתה לציבור 7.1 מיליארד ₪ רק מהקופה הציבורית – עוד לפני שסופרים את המחיר הנוסף שישלמו האזרחים בחשבון החשמל.

מתווה הגז

בזמן שגובש מתווה הגז, לפני שנים אחדות, הזהרנו את הממשלה שוב ושוב שאי-תחרות בענף הגז תוביל לעליית מחירים חדה שתשפיע גם על חברת החשמל – שצורכת גז טבעי בכמויות גדולות.

ההתעקשות להעביר מתווה שמשמר את המונופול בתחום הגז – והכנסת מנגנונים רבים לתוך המתווה שמונעים שינוי ומביאים לקיבוע מציאות קיימת – אחראית באופן ישיר למחירי הגז הגבוהים ולכך שהמחירים נשארים ויישארו גבוהים אפילו מול שינויים בשוק העולמי שהיו יכולים, בהווה או בעתיד, להביא לירידה במחירי הגז. הציבור הישראלי ימשיך לשלם על מחירי גז גבוהים במנותק מהמציאות המקומית והעולמית – וזה היה רק עניין של זמן עד שזה יתבטא גם בחשבון החשמל.

גם ההסכם של חברת החשמל עם חברות הגז כלל שלל בעיות שגם מבקר המדינה עמד עליהן בדו"ח שלו לשנת 2016 – בין השאר, הצמדה למדד המחירים האמריקאי הלא רלוונטי (שלבדה משקפת עלויות עודפות בהיקף מוערך של 340-640 מיליון דולר), פערים בין תחזיות הצריכה של חברת החשמל לבין הצריכה המעודכנת ועוד ועוד. לפי הערכות הדו"ח, ההרעה בתנאי ההסכם עולה לכדי הפסד של בין 800 מיליון למיליארד וחצי דולר. גם הכסף הזה מגולגל, בסופו של דבר, כמובן, לפתחו של הציבור.

דורשים לחקור את השחיתות בצוללות!

איך יכול להיות שאותו אדם שאמון על המדינה, לא דואג לביטחון של המדינה? הגיע הזמן לחשוף את הקשר של רה״מ לשעבר נתניהו לפרשה, שבאופן תמוה ביותר הוכרז כבר בשלב מוקדם מאוד של החקירה שהוא “לא חשוד” – למרות שאחר כך נחשפנו לפרטים רבים שמשנים את התמונה. אנחנו דורשים משופטי בג״ץ: אל תתנו לפרשת שחיתות חמורה כזו להיעלם בלי חקירה מקיפה וכוללת. חתמו עכשיו על העצומה!

דורשים שרים נקיי כפיים עכשיו!

למה לרופאים, עורכי דין, עובדים סוציאליים, שופטים, פסיכולוגים ואפילו לחברי כנסת יש קובץ של כללי אתיקה מחייבים – אבל לראש הממשלה, לשרים ולסגני שרים אין? הגיע הזמן שהממשלה הנוכחי תחיל על עצמה ועל הממשלות העתידיות כללי אתיקה ותשיב את אמון הציבור בנבחריו!

תכנית ״זמן איכות״ – אירועי התנועה

מוזמנים/ות לקחת חלק פרויקט מפגשי תוכן והעשרה מטעם התנועה לאיכות השלטון: הרצאות, סיורים, מפגשים ואירועים מיוחדים נוספים.

הצעת חוק – נאשמים מחוץ לפוליטיקה!

מגיע לנו נבחרי ציבור ישרים ונקיי כפיים, שלא סרחו, מעדו או פשעו. החל משרים וסגני שרים ועד לנשיא ולראש הממשלה – על כולם מוטלת החובה לייצג את הציבור ללא אות קלון ומבלי שכתב אישום מכתים את עברם. הצטרפו אלינו לדרישה מחברי הכנסת – קדמו את הצעת החוק שתמנע מאלה עם עבר פלילי לייצג את הציבור.

קטלוג פעילויות חינוכיות לשנת 2021/22

אנשי ונשות חינוך? זה הזמן להזמין הרצאה מטעם התנועה לאיכות השלטון לקראת שנת הלימודים הקרובה! אנו מציעים מגוון הרצאות וסדנאות בנושאי חינוך לאקטיביזם ולערכי הדמוקרטיה. זו דרכנו להוביל שינוי חברתי משמעותי ורחב על ידי יצירת דור של צעירים שיהפכו בבוא העת לאזרחים משפיעים ומובילי דעה.

הצטרפו כחברי וחברות התנועה לאיכות השלטון

בואו להיות חלק משינוי חברתי, להשפיע על החברה ולהתנדב בתנועה, עזרו לנו להגיש עתירות לבג״ץ ולהגן על חושפי השחיתות, סייעו לנו להישאר עצמאיים ובלתי-תלויים. להם יש את הטייקונים? לנו יש את הגב שלכם ושלכן!

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ לעדכוני איכות השלטון

בואו לקבל עדכונים חשובים בזמן אמת ולפני כולם...

עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

Made by: Minuf Digital

גלילה לראש העמוד