• מי אנחנו
    • אודות
    • 31 הישגים
    • ועד מנהל
    • תקנונים
      • קוד אתי
      • תקנון הארגון
      • תקנון ועדת אבירי איכות השלטון
    • דוחות כספיים
  • תחומי פעילות
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • הפעילות המוניציפלית
    • מדיניות וחקיקה
    • חושפי שחיתויות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
  • מה חדש?
    • פעילות עדכנית
    • סיכום חודשי
    • סיכום שנתי – 2020
    • אירועי ״זמן איכות״
  • מאגר מידע
    • הודעות לעיתונות
    • אבירי איכות השלטון
      • אבירי איכות השלטון 2020
      • אבירי איכות השלטון 2019
      • אבירי איכות השלטון 2018
      • אבירי איכות השלטון 2017
      • אבירי איכות השלטון 2006-2016
        • אבירי איכות השלטון 2016
        • אבירי איכות השלטון 2015
        • אבירי איכות השלטון 2014
        • אבירי איכות השלטון 2013
        • אבירי איכות השלטון 2012
        • אבירי איכות השלטון 2011
        • אבירי איכות השלטון 2010
        • אבירי איכות השלטון 2009
        • אבירי איכות השלטון 2008
        • אבירי איכות השלטון 2007
        • אבירי איכות השלטון 2006
      • אבירי איכות השלטון 1995-2005
        • אבירי איכות השלטון 2005
        • אבירי איכות השלטון 2004
        • אבירי איכות השלטון 2003
        • אבירי איכות השלטון 2002
        • אבירי איכות השלטון 2001
        • אבירי איכות השלטון 2000
        • אבירי איכות השלטון 1999
        • אבירי איכות השלטון 1998
        • אבירי איכות השלטון 1997
        • אבירי איכות השלטון 1996
        • אבירי איכות השלטון 1995
    • הליכים משפטיים
    • סיכומי פעילות חודשיים
    • מאחורי הפרשות
    • השחיתות בצוללות: הסיפור המלא
    • המדריך לחושף השחיתות
    • ארכיון התנועה
  • צרו קשר
    • צרו קשר
    • פנייה למחלקה המשפטית
    • הזמנת חוג בית
    • הזמנת פעילות חינוכית
    • עדכוני איכות השלטון בווטסאפ
  • תמכו בנו
    • הצטרפו לתנועה
    • תרמו עכשיו
    • Donate
  • En
תפריט
  • מי אנחנו
    • אודות
    • 31 הישגים
    • ועד מנהל
    • תקנונים
      • קוד אתי
      • תקנון הארגון
      • תקנון ועדת אבירי איכות השלטון
    • דוחות כספיים
  • תחומי פעילות
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • הפעילות המוניציפלית
    • מדיניות וחקיקה
    • חושפי שחיתויות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
  • מה חדש?
    • פעילות עדכנית
    • סיכום חודשי
    • סיכום שנתי – 2020
    • אירועי ״זמן איכות״
  • מאגר מידע
    • הודעות לעיתונות
    • אבירי איכות השלטון
      • אבירי איכות השלטון 2020
      • אבירי איכות השלטון 2019
      • אבירי איכות השלטון 2018
      • אבירי איכות השלטון 2017
      • אבירי איכות השלטון 2006-2016
        • אבירי איכות השלטון 2016
        • אבירי איכות השלטון 2015
        • אבירי איכות השלטון 2014
        • אבירי איכות השלטון 2013
        • אבירי איכות השלטון 2012
        • אבירי איכות השלטון 2011
        • אבירי איכות השלטון 2010
        • אבירי איכות השלטון 2009
        • אבירי איכות השלטון 2008
        • אבירי איכות השלטון 2007
        • אבירי איכות השלטון 2006
      • אבירי איכות השלטון 1995-2005
        • אבירי איכות השלטון 2005
        • אבירי איכות השלטון 2004
        • אבירי איכות השלטון 2003
        • אבירי איכות השלטון 2002
        • אבירי איכות השלטון 2001
        • אבירי איכות השלטון 2000
        • אבירי איכות השלטון 1999
        • אבירי איכות השלטון 1998
        • אבירי איכות השלטון 1997
        • אבירי איכות השלטון 1996
        • אבירי איכות השלטון 1995
    • הליכים משפטיים
    • סיכומי פעילות חודשיים
    • מאחורי הפרשות
    • השחיתות בצוללות: הסיפור המלא
    • המדריך לחושף השחיתות
    • ארכיון התנועה
  • צרו קשר
    • צרו קשר
    • פנייה למחלקה המשפטית
    • הזמנת חוג בית
    • הזמנת פעילות חינוכית
    • עדכוני איכות השלטון בווטסאפ
  • תמכו בנו
    • הצטרפו לתנועה
    • תרמו עכשיו
    • Donate
  • En
חיפוש
סגור
Facebook-f Twitter Youtube Telegram Instagram Whatsapp
"מדוע מתעקש היועמ"ש להסתיר מידע מהציבור?": התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לפרסם את חוות הדעת של פרקליט המדינה בתיקי 1000 ו-2000
ראשי » הודעות לעיתונות » "מדוע מתעקש היועמ"ש להסתיר מידע מהציבור?": התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לפרסם את חוות הדעת של פרקליט המדינה בתיקי 1000 ו-2000

"מדוע מתעקש היועמ"ש להסתיר מידע מהציבור?": התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לפרסם את חוות הדעת של פרקליט המדינה בתיקי 1000 ו-2000

17 ביוני 2019

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ב') לבג"ץ בדרישה כי יחייב את היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לפרסם את חוות הדעת החלוקה של פרקליט המדינה, שי ניצן, בתיקי 1000 ו-2000 כפי שמתחייב מההלכה הפסוקה. "מסירת המלצת היועמ"ש בהיעדר הנימוקים מעוררת סימני שאלה רבים. הימנעותו מלפרסם את חוות דעתו של פרקליט המדינה מהווה פגיעה בזכות החוקתית לבחור, שעה שהוא מסתיר מהציבור מידע החיוני לו לשם קבלת החלטה מושכלת בבחירות הקרובות"

הרקע לעתירה: לפני מספר חודשים פרסם היועמ"ש את כתב החשדות נגד רה"מ נתניהו, על בסיסו החליט להעמידו לדין בכפוף לשימוע, בתיקי 1000, 2000 ו-4000. יחד עם כתב החשדות, פרסם היועמ"ש את החלטתו המנומקת ובמסגרתה ציין כי בתיקי 1000 ו-2000 נתגלעו חילוקי דעות בינו לבין פרקליט המדינה וגורמים נוספים בפרקליטות בדבר העבירות בגינן יש להעמיד את רה"מ לדין, בכפוף לשימוע. על אף שציין את קיומם של חילוקי דעות אלו, בחר היועמ"ש שלא להביא בפני הציבור את נימוקיו של פרקליט המדינה ושל יתר גורמי הפרקליטות – למרות קיומה של הלכה ברורה ומושרשת המחייבת את פרסומם של נימוקים אלו – הלכה שגם קודמיו בתפקיד פעלו לפיה.

מתוך העתירה: לא ברור כיצד אמור הציבור להכיר את עמדות פרקליט המדינה כשאינן מפורטות ומנומקות. מסירת המלצת היועץ בהיעדר הנימוקים להחלטה דווקא מעוררת סימני שאלה רבים שכן אין ביכולתו של הציבור להבין מדוע החליט היועמ"ש לדחות את המלצות פרקליט המדינה שבחן את התיק לפני ולפנים עוד בטרם העביר אותו לידי היועמ"ש. הפרה זו של היועמ"ש את החובה החלה עליו, והימנעותו מפרסום חוות דעתו ונימוקיו של פרקליט המדינה אינה סבירה באופן קיצוני ואף עולה לכדי פעולה בחוסר סמכות. מדובר בפגיעה חמורה בזכות הציבור לדעת, פגיעה המתעצמת שעה שאנו נמצאים בתקופת בחירות בה מעמיד עצמו רה"מ לבחירות הציבור.

יותר מכך, הימנעותו של היועמ"ש מלפרסם את חוות דעתו של פרקליט המדינה מהווה פגיעה בזכות החוקתית לבחור, שעה שהוא מסתיר מהציבור מידע החיוני לו לשם קבלת החלטה מושכלת בבחירות הקרובות. מידע הקשור בעבירות אותן ביצע לכאורה רה"מ במסגרת תפקידו, בוודאי מצוי בקטגוריית זכות הציבור לדעת בשל מעמדו הציבורי ובשל הזיקה שבין מידע מסוג זה לבין הביקורת הציבורית על תפקודו. חוות הדעת של פרקליט המדינה הנוגעת לעבירות מתחום טוהר המידות אותן ביצע לכאורה רה"מ מעוררת עניין ציבורי רב וקשורה בקשר ישיר בתפקודו של במסגרת תפקידו הציבורי.

 

הפגיעה היא משולשת. ראשית, נפגע אמון הציבור ביועמ"ש שבוחר להסתיר מידע. שנית, נפגע אמון הציבור ברה"מ כשמתפרסם ברבים שלדעתו של פרקליט המדינה היה מקום להעמיד את רה"מ לדין בגין ביצוע עבירות שוחד, ומבלי שלציבור ניתנים הכלים לבחון עמדה זו. לבסוף, נפגע אמון הציבור בפרקליט המדינה, כשמתפרסמת עמדתו בעניין אך לא ניתן להתחקות אחר האדנים עליהם מבוססת עמדה זו. על מנת למנוע פגיעה משולשת זו, יש להורות ליועמ"ש לפרסם את חוות דעתו המלאה של פרקליט המדינה, כך שיוכל הציבור לקבל את המידע המלא בסוגיה.

פרשות ראש הממשלה
« הקודם
הבא »
פוסטים אחרונים
  • התנועה לאיכות השלטון הגישה לבג"ץ צו ארעי בהול לעצירת הדחתו של ניצב אשד
  • "הגיע הזמן שאנחנו כחברה נבנה את תכנת ההפעלה שלנו; לא ננהל משא ומתן על שלטון החוק ועליונות החוק"
  • התנועה לאיכות השלטון בפנייה ליועמ"ש הכנסת: "חוק הנבצרות"- שימוש לרעה בסמכות הכנסת, נתניהו בניגוד עניינים, ומנוע מלהצביע
  • התנועה לאיכות השלטון פנתה באופן בהול ליועצת המשפטית לממשלה, ולמפכ"ל המשטרה, בנושא מעורבותו הפוליטית הפסולה והאסורה של השר לביטחון לאומי בניהול משטרת ישראל
  • התנועה לאיכות השלטון פנתה בקובלנה לוועדת האתיקה של חברי הכנסת נגד חבר הכנסת אלמוג כהן
תגובות אחרונות
    ארכיונים
    • מרץ 2023
    • פברואר 2023
    • ינואר 2023
    • דצמבר 2022
    • נובמבר 2022
    • אוקטובר 2022
    • ספטמבר 2022
    • אוגוסט 2022
    • יולי 2022
    • יוני 2022
    • מאי 2022
    • אפריל 2022
    • מרץ 2022
    • פברואר 2022
    • ינואר 2022
    • דצמבר 2021
    • נובמבר 2021
    • אוקטובר 2021
    • ספטמבר 2021
    • אוגוסט 2021
    • יולי 2021
    • יוני 2021
    • מאי 2021
    • אפריל 2021
    • מרץ 2021
    • פברואר 2021
    • ינואר 2021
    • דצמבר 2020
    • נובמבר 2020
    • אוקטובר 2020
    • ספטמבר 2020
    • אוגוסט 2020
    • יולי 2020
    • יוני 2020
    • מאי 2020
    • אפריל 2020
    • מרץ 2020
    • פברואר 2020
    • ינואר 2020
    • דצמבר 2019
    • נובמבר 2019
    • ספטמבר 2019
    • אוגוסט 2019
    • יולי 2019
    • יוני 2019
    • מאי 2019
    • אפריל 2019
    • מרץ 2019
    • פברואר 2019
    • ינואר 2019
    • דצמבר 2018
    • נובמבר 2018
    • אוקטובר 2018
    • ספטמבר 2018
    • אוגוסט 2018
    • יולי 2018
    • יוני 2018
    • מאי 2018
    • אפריל 2018
    • מרץ 2018
    • פברואר 2018
    • ינואר 2018
    • מרץ 22
    קטגוריות
    • אירועים
    • ארכיון אירועים
    • בלוג
    • הודעות לעיתונות
    • סיכומים חודשיים
    • פעילות עדכנית בתנועה​
    כלים
    • התחבר
    • פיד רשומות
    • פיד תגובות
    • WordPress.org
    • 02-5000073, 02-6633400
    • 02-5000076
    • office@mqg.org.il
    • התנועה למען איכות השלטון בישראל
      רח' יפו 208, קומה 9, ירושלים
    • ת.ד. 31348
      ירושלים, מיקוד: 9131301
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • פעילויות מוניציפלית
    • מדיניות וחקיקה
    • חושפי שחיתות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
    • פעילות עדכנית
    • לוח אירועים
    • הודעות לעיתונות
    • הליכים משפטיים
    • טופס פניות הציבור
    • דרושים
    • תנאי שימוש וביטול
    • מדיניות פרטיות

    הרשמו לניוזלטר התנועה לקבלת כל העדכונים

      Facebook-f Twitter Youtube Telegram Instagram Whatsapp

      עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

      Made by: Minuf Digital

      גלילה לראש העמוד