• מי אנחנו
    • אודות
    • צוות
      • חברי הנשיאות
      • ועד מנהל
    • תקנונים
      • תקנון הארגון
      • קוד אתי
    • דוחות כספיים
  • תחומי פעילות
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • הפעילות המוניציפאלית
    • מדיניות וחקיקה
    • חושפי שחיתויות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
    • פעילות חינוכית
  • מה חדש
    • פעילות עדכנית
    • סיכום חודשי
    • קבוצות הוואטסאפ – עדכוני מחאה
  • הישגים
    • 25 הישגים
    • סיכום שנתי – 2018
  • מאגר מידע
    • הודעות לעיתונות
    • סיכומי פעילות חודשיים
    • מאחורי הפרשות
    • מאגר מידע כלכלי
    • מאגר מידע משפטי
    • המדריך לחושף השחיתות
    • מועדון תרבות
    • אבירי איכות השלטון
      • אבירי איכות השלטון 2018
      • אבירי איכות השלטון 2017
      • אבירי איכות השלטון 2006-2016
        • אבירי איכות השלטון 2016
        • אבירי איכות השלטון 2015
        • אבירי איכות השלטון 2014
        • אבירי איכות השלטון 2013
        • אבירי איכות השלטון 2012
        • אבירי איכות השלטון 2011
        • אבירי איכות השלטון 2010
        • אבירי איכות השלטון 2009
        • אבירי איכות השלטון 2008
        • אבירי איכות השלטון 2007
        • אבירי איכות השלטון 2006
      • אבירי איכות השלטון 1995-2005
        • אבירי איכות השלטון 2005
        • אבירי איכות השלטון 2004
        • אבירי איכות השלטון 2003
        • אבירי איכות השלטון 2002
        • אבירי איכות השלטון 2001
        • אבירי איכות השלטון 2000
        • אבירי איכות השלטון 1999
        • אבירי איכות השלטון 1998
        • אבירי איכות השלטון 1997
        • אבירי איכות השלטון 1996
        • אבירי איכות השלטון 1995
    • ארכיון התנועה
  • צור קשר
    • צור קשר
    • פניה למחלקה המשפטית
    • מחלקת תחקירים
    • הזמנת חוג בית
  • תמכו בנו
    • הצטרפות לתנועה
    • תרמו עכשיו
    • חנות המוצרים
    • Donate
  • En
תפריט
  • מי אנחנו
    • אודות
    • צוות
      • חברי הנשיאות
      • ועד מנהל
    • תקנונים
      • תקנון הארגון
      • קוד אתי
    • דוחות כספיים
  • תחומי פעילות
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • הפעילות המוניציפאלית
    • מדיניות וחקיקה
    • חושפי שחיתויות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
    • פעילות חינוכית
  • מה חדש
    • פעילות עדכנית
    • סיכום חודשי
    • קבוצות הוואטסאפ – עדכוני מחאה
  • הישגים
    • 25 הישגים
    • סיכום שנתי – 2018
  • מאגר מידע
    • הודעות לעיתונות
    • סיכומי פעילות חודשיים
    • מאחורי הפרשות
    • מאגר מידע כלכלי
    • מאגר מידע משפטי
    • המדריך לחושף השחיתות
    • מועדון תרבות
    • אבירי איכות השלטון
      • אבירי איכות השלטון 2018
      • אבירי איכות השלטון 2017
      • אבירי איכות השלטון 2006-2016
        • אבירי איכות השלטון 2016
        • אבירי איכות השלטון 2015
        • אבירי איכות השלטון 2014
        • אבירי איכות השלטון 2013
        • אבירי איכות השלטון 2012
        • אבירי איכות השלטון 2011
        • אבירי איכות השלטון 2010
        • אבירי איכות השלטון 2009
        • אבירי איכות השלטון 2008
        • אבירי איכות השלטון 2007
        • אבירי איכות השלטון 2006
      • אבירי איכות השלטון 1995-2005
        • אבירי איכות השלטון 2005
        • אבירי איכות השלטון 2004
        • אבירי איכות השלטון 2003
        • אבירי איכות השלטון 2002
        • אבירי איכות השלטון 2001
        • אבירי איכות השלטון 2000
        • אבירי איכות השלטון 1999
        • אבירי איכות השלטון 1998
        • אבירי איכות השלטון 1997
        • אבירי איכות השלטון 1996
        • אבירי איכות השלטון 1995
    • ארכיון התנועה
  • צור קשר
    • צור קשר
    • פניה למחלקה המשפטית
    • מחלקת תחקירים
    • הזמנת חוג בית
  • תמכו בנו
    • הצטרפות לתנועה
    • תרמו עכשיו
    • חנות המוצרים
    • Donate
  • En
חיפוש
סגור
Facebook-f
Twitter
Instagram
Telegram
Youtube
"מדוע מתעקש היועמ"ש להסתיר מידע מהציבור?": התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לפרסם את חוות הדעת של פרקליט המדינה בתיקי 1000 ו-2000
ראשי » הודעות לעיתונות » "מדוע מתעקש היועמ"ש להסתיר מידע מהציבור?": התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לפרסם את חוות הדעת של פרקליט המדינה בתיקי 1000 ו-2000

"מדוע מתעקש היועמ"ש להסתיר מידע מהציבור?": התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה לפרסם את חוות הדעת של פרקליט המדינה בתיקי 1000 ו-2000

17 ביוני 2019

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ב') לבג"ץ בדרישה כי יחייב את היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, לפרסם את חוות הדעת החלוקה של פרקליט המדינה, שי ניצן, בתיקי 1000 ו-2000 כפי שמתחייב מההלכה הפסוקה. "מסירת המלצת היועמ"ש בהיעדר הנימוקים מעוררת סימני שאלה רבים. הימנעותו מלפרסם את חוות דעתו של פרקליט המדינה מהווה פגיעה בזכות החוקתית לבחור, שעה שהוא מסתיר מהציבור מידע החיוני לו לשם קבלת החלטה מושכלת בבחירות הקרובות"

הרקע לעתירה: לפני מספר חודשים פרסם היועמ"ש את כתב החשדות נגד רה"מ נתניהו, על בסיסו החליט להעמידו לדין בכפוף לשימוע, בתיקי 1000, 2000 ו-4000. יחד עם כתב החשדות, פרסם היועמ"ש את החלטתו המנומקת ובמסגרתה ציין כי בתיקי 1000 ו-2000 נתגלעו חילוקי דעות בינו לבין פרקליט המדינה וגורמים נוספים בפרקליטות בדבר העבירות בגינן יש להעמיד את רה"מ לדין, בכפוף לשימוע. על אף שציין את קיומם של חילוקי דעות אלו, בחר היועמ"ש שלא להביא בפני הציבור את נימוקיו של פרקליט המדינה ושל יתר גורמי הפרקליטות – למרות קיומה של הלכה ברורה ומושרשת המחייבת את פרסומם של נימוקים אלו – הלכה שגם קודמיו בתפקיד פעלו לפיה.

מתוך העתירה: לא ברור כיצד אמור הציבור להכיר את עמדות פרקליט המדינה כשאינן מפורטות ומנומקות. מסירת המלצת היועץ בהיעדר הנימוקים להחלטה דווקא מעוררת סימני שאלה רבים שכן אין ביכולתו של הציבור להבין מדוע החליט היועמ"ש לדחות את המלצות פרקליט המדינה שבחן את התיק לפני ולפנים עוד בטרם העביר אותו לידי היועמ"ש. הפרה זו של היועמ"ש את החובה החלה עליו, והימנעותו מפרסום חוות דעתו ונימוקיו של פרקליט המדינה אינה סבירה באופן קיצוני ואף עולה לכדי פעולה בחוסר סמכות. מדובר בפגיעה חמורה בזכות הציבור לדעת, פגיעה המתעצמת שעה שאנו נמצאים בתקופת בחירות בה מעמיד עצמו רה"מ לבחירות הציבור.

יותר מכך, הימנעותו של היועמ"ש מלפרסם את חוות דעתו של פרקליט המדינה מהווה פגיעה בזכות החוקתית לבחור, שעה שהוא מסתיר מהציבור מידע החיוני לו לשם קבלת החלטה מושכלת בבחירות הקרובות. מידע הקשור בעבירות אותן ביצע לכאורה רה"מ במסגרת תפקידו, בוודאי מצוי בקטגוריית זכות הציבור לדעת בשל מעמדו הציבורי ובשל הזיקה שבין מידע מסוג זה לבין הביקורת הציבורית על תפקודו. חוות הדעת של פרקליט המדינה הנוגעת לעבירות מתחום טוהר המידות אותן ביצע לכאורה רה"מ מעוררת עניין ציבורי רב וקשורה בקשר ישיר בתפקודו של במסגרת תפקידו הציבורי.

 

הפגיעה היא משולשת. ראשית, נפגע אמון הציבור ביועמ"ש שבוחר להסתיר מידע. שנית, נפגע אמון הציבור ברה"מ כשמתפרסם ברבים שלדעתו של פרקליט המדינה היה מקום להעמיד את רה"מ לדין בגין ביצוע עבירות שוחד, ומבלי שלציבור ניתנים הכלים לבחון עמדה זו. לבסוף, נפגע אמון הציבור בפרקליט המדינה, כשמתפרסמת עמדתו בעניין אך לא ניתן להתחקות אחר האדנים עליהם מבוססת עמדה זו. על מנת למנוע פגיעה משולשת זו, יש להורות ליועמ"ש לפרסם את חוות דעתו המלאה של פרקליט המדינה, כך שיוכל הציבור לקבל את המידע המלא בסוגיה.

פרשות ראש הממשלה
« הקודם
הבא »
פוסטים אחרונים
  • התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ נגד התיקון שאישר את התקציב ההמשכי ללא פיקוח הכנסת: "פגיעה משמעותית בחשיבות תקציב המדינה"
  • תזכורת: בג״ץ ידון מחר בהרכב מורחב בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד החוק המאפשר הגבלת הפגנות – ״פגיעה קשה ולא מידתית בזכות יסוד״
  • התנועה לאיכות השלטון מבקשת הבהרה מהמשטרה: "צילומי המפגינים מעלים חשש לפגיעה חמורה בזכות לפרטיות"
  • התנועה לאיכות השלטון התייחסה לדחיית משפטו של נתניהו
  • התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ״ש: "לבחון את השתתפות קבוצת שברון-דלק במכרז למתן רישיון חיפוש ימי"
תגובות אחרונות
    ארכיונים
    • ינואר 2021
    • דצמבר 2020
    • נובמבר 2020
    • אוקטובר 2020
    • ספטמבר 2020
    • אוגוסט 2020
    • יולי 2020
    • יוני 2020
    • מאי 2020
    • אפריל 2020
    • מרץ 2020
    • פברואר 2020
    • ינואר 2020
    • דצמבר 2019
    • נובמבר 2019
    • ספטמבר 2019
    • אוגוסט 2019
    • יולי 2019
    • יוני 2019
    • מאי 2019
    • אפריל 2019
    • מרץ 2019
    • פברואר 2019
    • ינואר 2019
    • דצמבר 2018
    • נובמבר 2018
    • אוקטובר 2018
    • ספטמבר 2018
    • אוגוסט 2018
    • יולי 2018
    • יוני 2018
    • מאי 2018
    • אפריל 2018
    • מרץ 2018
    • פברואר 2018
    • ינואר 2018
    קטגוריות
    • ארכיון אירועים
    • בלוג
    • הודעות לעיתונות
    • סיכומים חודשיים
    • פעילות עדכנית בתנועה​
    כלים
    • התחבר
    • פיד רשומות
    • פיד תגובות
    • WordPress.org
    • 02-5000073, 02-6633400
    • 02-5000076
    • mqg@mqg.org.il
    • התנועה למען איכות השלטון בישראל
      רח' יפו 208, קומה 9,
      ירושלים
    • ת.ד. 36054
      ירושלים,
      מיקוד: 9136001
    • פעילות משפטית
    • פעילות כלכלית
    • פעילויות מונציפאלית
    • מדיניות וחקיקה
    • סיוע לחושפי שחיתויות
    • שקיפות
    • פעילות אזרחית
    • מאגר מידע משפטי
    • מאגר מידע כלכלי
    • הודעות לעיתונות
    • המדריך לחושף השחיתות
    • ארכיון התנועה
    • טופס פנייה למחלקת הציבור
    • סיכום חודשי
    • דרושים
    • תנאי שימוש וביטול
    • מדיניות פרטיות

    הרשמו לניוזלטר התנועה לקבלת כל העדכונים

      Facebook-f
      Twitter
      Instagram
      Telegram
      Youtube

      עיצוב ופיתוח: קבוצת מינוף

      Made by: Minuf Digital

      גלילה לראש העמוד